نقش آجیل در کنترل دیابت – بخش اول

خواص آجیل در کاهش و کنترل قند خون مورد مطالعات علمی متعدد قرار گرفته و در این مطلب از مجله سلامت آجیل و خشکبار آسنات از نتایج برخی از این مطالعات که توسط مجامع علمی معتبر انجام گرفته خواهیم گفت. پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

دیابت چیست؟ سیستم مصرف قند در بدن

مواد غذایی که روزانه مصرف می کنیم، بعد از هضم در معده، به قند یا همان گلوکوز تبدیل شده و این گلوکوزها برای اینکه بتوانند به انرژی تبدیل شوند باید وارد سلول ها شوند و کلید ورود به سلول ها هورمونی است بنام انسولین که در پانکراس تولید می شود. وقتی این کلید موجود نباشد قند نمی تواند وارد سلول ها شود بنابراین در خون باقی مانده و باعث بالا رفتن قند خون که به آن هایپرگلیسمی نیز می گویند، می شود.

بیماری دیابت

این اختلال شایع‌ترین و گران‌ترین بیماری غدد در جهان است. دیابت به ‌عنوان یکی از مهمترین عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی شناخته می شود. مبتلایان به دیابت عموما در معرض خطر بیماری های قلبی هستند و هر ۱۰ ثانیه یک مرگ در اثر دیابت و ۲ مورد ابتلای جدید به دیابت در جهان رخ‌ می‌دهد.

نقش مصرف آجیل و کنترل دیابت

طبق آخرین اظهارات ملیسا جوی، سخنگوی انجمن دیابت، مصرف آجیل باعث منظم شدن ضربان قلب می شود و می تواند همزمان با کاهش سطح LDL خون به افزایش کلسترول خوب در خون کمک کند. همچنین مصرف آجیل همراه با غذاهای دارای کربوهیدرات بالا می تواند میزان افزایش قند خون را کنترل کند. از بین آجیل ها گردو، بادام و پسته توانایی بالایی در کنترل قند خون دارند.

بر پایه یک مطالعه که اخیرا نتایج آن در مجله تحقیقاتی انجمن قلب آمریکا منتشر شد، محققان دریافتند که بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ با خوردن ۵ وعده آجیل در طول هفته، با کاهش ۱۷ درصدی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مواجه می شوند. نتایج همچنین نشان داد که مصرف آجیل کمتر از میزان ذکر شده باز هم فوایدی به دنبال داشت اما در مقایسه با افرادی که تقریبا به طور روزانه و منظم آجیل مصرف می کردند، از رقم کمتری حکایت داشت. این مطالعه همچنین از فایده بیشتر مصرف آجیل های درختی برای قلب پرده برداشت. آجیل هایی همچون بادام، بادام هندی، گردو، پسته. محققان، مصرف پنج وعده بادام در هفته، از جمله بادام هندی و سایر مغزهای درختی، می تواند باعث بهبود سلامت قلب شود. برای مبتلایان به دیابت نوع ۲، مصرف پنج وعده آجیل در ایام هفته، می تواند به اندازه ورزش منظم برای سلامتی شما مهم و تاثیرگذار باشد.

همچنین بر پایه تحقیقی دیگر که در کلینیک مایو انجام گرفت، ثابت شد که چربی موجود در آجیل ها به دلیل توانایی کمک به کاهش کلسترول خون به محافظت از قلب می پردازد. و به طور کلی ثابت شد که آجیل مزایای زیادی را برای افراد دیابتی به ارمغان می آورد و حتی مصرف منظم آن خطر دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.

مطالعه دیگری که نتیجه آن در مجله کالج تغذیه آمریکا به چاپ رسید، نشان داد که مصرف آجیل دیابتی با کاهش شیوع عوامل خطر در بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲ همراه است.

در سال ۲۰۰۷ ، یک مطالعه در مورد متابولیسم نشان داد که افزودن بادام به نان سفید و خوردن آجیل با ماکارونی سرعت جذب کربوهیدرات را کند می کند ( البته این تاییدی بر خوردن نان سفید بر مبتلایان نیست و تنها نشان می دهد مصرف نان حاوی غلات کامل می تواند بدون تأثیر بر سطح گلوکز خون مزایای خود را به همراه داشته باشد. )

نتیجه گیری

مصرف منظم آجیل تأثیر مثبتی بر سلامت قلب دارد و خطر مشکلات قلبی و عروقی را کاهش می دهند و گزینه مناسبی برای افراد دیابتی است اما این تاییدی بر مصرف بیش از حد آجیل یا مصرف آجیل شور نیست. مصرف نمک برای قلب و عروق مضر بوده و برای افراد دیابتی که در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند اصلا گزینه مناسبی نیست. در مطالب آینده نتایج مطالعات متعددی را با شما اشتراک می گذاریم و مفیدترین اعضای خانواده آجیل که برای دیابتی ها بسیار مفید می باشد را بیشتر خواهیم شناخت.


پست های مرتبط