خواص پسته تازه

خواص زیادی دارد که تاثیر زیادی بر سلامت انسان دارد. یکی از خوشمزه ترین آجیل ها و غذاهای مقوی است. در واقع، پسته دارای دانه های خوراکی است که حاوی چربی های سالم است و منبع غنی پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان است. پسته همچنین به سلامت قلب و روده و کاهش وزن کمک می کند.
ما در کشورمان انواع پسته داریم که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند که هر کدام پاسخگوی ذائقه های مختلف است. پسته همچنین ارزش غذایی بسیار بالایی دارد که تمام نیازهای ما را برطرف می کند. پسته سرشار از پتاسیم است و از نظر ارزش غذایی در خانواده بسیار مهم است. مرکز پسته کاری در شهرهایی مانند رفسنجان و کرمان رایج است و بیشتر تولیدات مربوط به این شهرها است. هدف ما از نوشتن این مقاله آشنایی شما با فواید پسته است، پس با ما همراه باشید.

پسته خشک یا تازه؟

پسته تازه سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی طبیعی است، اما زمانی که وارد بازار می شود و به عنوان آجیل به فروش می رسد، نه تنها بسیاری از خواص خود را از دست می دهد، بلکه در صورت نگهداری نامناسب می تواند حاوی سموم آفلاتوکسین نیز باشد.

پسته تازه
پسته تازه

خواص پسته در طب سنتی

پزشکان طب سنتی همیشه توصیه می کنند در صورت کم خونی و فقر آهن از پسته استفاده کنید. زیرا پسته سرشار از آهن است و به خون ریزی بدن کمک می کند.
پسته همچنین به تقویت مغز، تسکین درد قلب، تسکین اعصاب، سرفه و درمان اسهال با خون طبیعی کمک می کند. اما این را هم بگوییم که برخی از نظریه های طب سنتی شما اعتبار علمی ندارند و تنها از تجربیات افراد مختلف به دست آمده اند.

خواص پسته
خواص پسته را می دانید؟

فواید پسته تازه در دوران بارداری

پسته سرشار از پروتئین است، یکی از مواد مغذی دوران بارداری است و به رشد عضلات و بافت های کودک کمک زیادی می کند. وجود ویتامین های A و E در پسته که حاوی آنتی اکسیدان است، مشکلات عفونی را برطرف کرده و از بروز آنها جلوگیری می کند. یکی از رایج ترین مشکلات دوران بارداری، یوبوست است که مصرف پسته به دلیل فیبر زیاد، عامل خوبی در پیشگیری و رفع این مشکل است.

تاثیر پسته بر کاهش وزن

پسته یکی از مواد مغذی برای کاهش وزن است. همه مغزهای خوراکی کالری بالایی دارند و نمی توان آنها را نادیده گرفت. اما اگر از پسته به درستی و بر اساس رژیم غذایی خاص استفاده شود به دلیل تقویت روده باعث بهبود هضم، جلوگیری از یبوست و دفع فضولات می شود. همچنین به دلیل وجود پروتئین و فیبر بالا در این دانه خوراکی، احساس سیری به شما دست می دهد و از این طریق می تواند به کاهش وزن کمک کند.

ترکیبات پسته
ترگی

فواید پسته تازه برای دیابت

از آنجایی که میزان کربوهیدرات موجود در پسته نسبت به اکثر آجیل ها بیشتر است، شاخص گلیسمی پایینی دارد و باعث افزایش قند خون نمی شود. تحقیقات نشان می دهد که خوردن ۲ اونس پسته (حدود ۵۰ گرم) همراه با رژیم غذایی پر کربوهیدرات، پاسخ قند خون افراد سالم پس از خوردن ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می یابد. در مطالعه دیگری، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ پس از خوردن ۲۵ گرم پسته به عنوان میان وعده دو بار در روز، ۹ درصد کاهش قند خون ناشتا داشتند. پسته همچنین سرشار از فیبر و چربی های سالم است – و سرشار از آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی و ترکیبات فنلی است. همه این مواد در کنترل قند خون مفید هستند.

فواید پسته تازه برای مو و پوست ما

مصرف پسته خام خواص زیادی برای مو دارد. همچنین به دلیل داشتن اسیدهای چرب باعث تحریک و رشد موهای ما می شود و درمان بسیار خوبی برای تقویت مو است. راه دیگر استفاده از ماسک موی پسته است که موهای شما را تقویت و مرطوب می کند. بافت مو را بهبود می بخشد. پسته برای موهای آسیب دیده و خشک نیز بسیار مناسب است.

پسته خام چه مضراتی دارد؟

اگر تری گلیسیرید بالایی دارید مصرف زیاد پسته توصیه نمی شود زیرا دانه پسته سرشار از اسیدهای چرب است. همچنین به دلیل تاخیر در هضم باعث عدم سلامت معده می شود. زیاده روی در مصرف پسته بدن را گرم می کند و باعث قرمزی و دانه های قرمز روی پوست می شود. برای خنثی کردن پسته از برگ انار ترش، سرکه و زردآلو استفاده کنید. همچنین برای افراد مبتلا به ضعف، نارسایی کبد، نقرس، دیابت و مشکلات کلیوی مضر است. همچنین پسته به دلیل خاصیت گرم کنندگی برای افراد گرم مزاج مناسب نیست.

پست های مرتبط